Thursday 7 August 2014

Boikot atau Sekadar Trend?

Sekarang ini tak kira di mana platform social media, mesti heboh diperkatakan mengenai boikot barang Israel. Semalam kat twitter pun ramai orang cerita pasal boikot dan paling popular ialah restoran makan segera iaitu McDonalds.


Aku sebenarnya tak menghalang orang nak boikot malah menyokong mereka yang boikot dengan cara yang betul. Boikot tak semestinya kita perlu meletakkan adab kita ditepi bagi meluahkan perasaan marah terhadap rejim Zionis.

Sumber Gambar : Twitter

Pakai songkok, pegang Mafla Palestine, tapi sayangnya kemarahanya tangan dia yang tak dapat nak kawal..adakah ini cara orang islam? ini belum masuk lagi aku nampak orang text mengutuk mereka yang bekerja di Mcdonalds macam mereka ini bersubahat dengan Israel.

Ada juga yang keterlaluan apabila menyuruh pekerja Mcdonalds berenti and cari kerja lain...Memang aku tak nafikan rezeki di tangan Allah SWT tetapi kalau dah ditakdirkan itu punca rezeki dia, siapa kita untuk menghalangkan??? Basically aku bukan menentang orang yang nak boikot ini, tapi ia perlu dilakukan dengan betul dan bijak.

Pada pendapat aku majority orang sekarang ikut boikot Mcdonalds sebab ia satu trend. Kenapa aku kata camtu? sebab aku dah pernah lihat benda yang sama berlaku ketika Malaysian nak boikot Mcdonalds time Amerika serang Afghanistan dan Iraq dahulu.

Jadi mari kita lihat sama ada boikot Mcdonalds ini hanyalah satu trend atau memang kita sudah bersedia untuk memboikot Mcdonalds. Untuk makluman korang seingat aku, hanya Sekinchan Ikan Bakar jer yang berjaya diboikot oleh orang Malaysia nie.

No comments :

Post a Comment