Friday 29 July 2011

Kapal udara akan ganti penggunaan satelit

Lockheed sedang mengiklankan kapal udara era-angkasa yang baru untuk menggantikan satelit lama yang mahal dan sukar dikawal. High-Altitude Long Endurance Demonstrator atau Hale-D boleh naik lebih tinggi daripada aliran jet dan terapung 60,000 km di atas permukaan Bumi. Sekali di sana, ia menggunakan panel solar berkuasa motor untuk kekal di tempatnya.



Hale-D boleh memantau kawasan 600 batu dan berjuta-juta kilometer padu ruang udara sebagai satu platform pengawasan, mengatur telekomunikasi atau pemerhati cuaca. Semua ini hanya sebahagian kecil daripada kos satelit tradisional. Ini menjadikan ia agak menarik untuk pemerhatian tentera di kawasan pergunungan seperti Afghanistan, syarikat-syarikat telefon mendapat liputan atau ahli kaji cuaca mendapatkan perkara yang betul untuk sekali perhati.



Lockheed membuatkannya mampu melalui fabrik kekuatan tinggi untuk badan kapal, filem ultra-nipis untuk mengatur solar dan unit pendorongan ringan. Dan kerana kapal udara itu tidak pergi terlalu jauh di atas ruang udara terkawal ia boleh dibawa balik ke bawah, lengkapkan dengan muatan yang baru dan menghantar kembali. Tiada lagi kemalangan pendaratan peralatan orbit yang mahal.





[dvice.com , lockheedmartin.com]


HALE-D Short B-Roll


Lockheed Martin High Altitude Airship

No comments :

Post a Comment