Wednesday 24 September 2014

Tidak Akan Kembali Terajui MAS - Idris Jala

Idris Jala

Menteri di Jabatan Perdana Menteri Datuk Seri Idris Jala pada Selasa mengulangi bahawa beliau tidak akan mengambil alih jawatan ketua pegawai eksekutif Malaysia Airlines (MAS).



Idris mengetuai syarikat penerbangan negara itu antara 2005 dan 2009 sebelum meneraju Unit Pengurusan Prestasi dan Pelaksanaan (Pemandu) yang memantau program transformasi ekonomi kerajaan.



"Saya akan meneruskan peranan saya sekarang dan saya tidak akan ke sana (MAS), bagi saya tugas saya ialah mengetuai Pemandu," katanya ketika ditanya oleh pemberita selepas menghadiri Dialog Pemimpin Perniagaan kedua, di sini.

Idris juga menegaskan beliau akan meneruskan tanggungjawab sekarang sehingga penggal beliau tamat pada September 2015. 

"Saya memberi tumpuan kepada tugas saya dalam Pemandu. Saya ada banyak kerja hendak dilaksana," katanya.

Idris dilapor sebagai antara calon berpotensi bagi mengetuai syarikat penerbangan negara yang sedang menghadapi masalah itu.

Seorang lagi calon ialah Datuk Seri Jamaludin Ibrahim yang kini mengetuai Axiata Group Bhd, syarikat telco milik Khazanah Nasional Bhd.

Khazanah yang pada masa ini memiliki 69 peratus kepentingan dalam MAS dan akan memperoleh pemilikan 100 peratus menerusi penswastaan, dikatakan sedang meneliti beberapa calon untuk jawatan utama dalam MAS yang disusun semula.

Idris yang memainkan peranan penting dalam rancangan pemulihan MAS sebelum ini, dilantik sebagai senator pada September 2012.

No comments :

Post a Comment