Tuesday 16 September 2014

Saiz Zakar


Apa yang Mempengaruhi Saiz Zakar ?


Untuk seorang lelaki, saiz zakar memainkan peranan yang penting dalam mengharungi kehidupan seharian. Tambahan lagi apabila ingin mendirikan rumahtangga. Oleh kerana setiap manusia adalah unik dari aspek fizikal, saiz zakar juga adalah unik dan pelbagai.Ada yang menyatakan saiz zakar dipengaruhi oleh bangsa dan genetik. Ada pula yang percaya dengan senaman atau aktiviti fizikal akan mempengaruhi saiz zakar.

* Pengambilan zink ketika hamil 

Kekurangan pengambilan zink ketika hamil mempengaruhi perkembangagan organ pembiakan. Namun masih kurang kesedaran pengambilan zink di kalangan ibu-ibu yang hamil. Selain itu pengambilan zink perlu di bawah nasihat doktor selama ibu mengandung.


* Pengambilan Makanan 

Nasi adalah makanan ruji bagi penduduk Malaysia. Namun semasa pembesaran, protein lebih banyak diperlukan berbanding karbohidrat. Yang terjadi sekarang anak-anak sekarang gemuk-gemuk tapi tidak bertulang besar. Akibatnya, zakar tidak berkembang secara optimum, selain nasi mengandungi unsure salah satu enzim yang menghalang penyerapan Zink dalam tubuh.


* Pemakaian Seluar Dalam

Kebiasaan memakai seluar dalam yang ketat sepanjang hari bukanlah suatu yang baik. Hindarilah memakai seluar dalam yang ketat dengan menggantikannya dengan seluar pendek dan longgar atau boxer. Peredaran darah dan pertumbuhan zakar akan lebih baik.


* Faktor Bersunat 

Jangan bersunat ketika usia masih dalam pertumbuhan, biarkan kulit zakar dan zakar berkembang lebih dulu. Umur yang sesuai antara 13-14 tahun. Berkhatan pada usia ini, membuatkan kulit zakar tertarik. Boleh mencontohi kebiasaan unik bangsa Afrika yang sejak remaja hingga dewasa selalu mengurut zakar mereka. Tak hairan bangsa Afrika dikenali sebagai bangsa berakar besar. Walaupun kajian ini dijalankan secara saintifik, kajian ini tidak boleh dipercayai akan memberi kesan 100% kepada faktor saiz zakar lelaki.

No comments :

Post a Comment