Saturday 13 September 2014

Pentingnya Kebersihan Organ Intim Lelaki



Zakar adalah salah satu organ vital pada tubuh seorang lelaki yang harus selalu dijaga kebersihannya sama seperti anggota tubuh yang lain. Sentiasa menjaga kebersihan zakar tidak hanya akan menguntungkan kaum lelaki, tetapi juga pasangannya.

Namun pada kenyataannya, menurut doktor perunding bidang kesihatan seksual dari Mortimer Market Centre di London Inggeris, Patrick French, banyak lelaki yang kurang memerhatikan kebersihan alat vital mereka. Padahal, perilaku tersebut dapat menyebabkan risiko kesihatan yang cukup serius.

"Benar-benar mengejutkan bahawa banyak lelaki tidak membersihkan kulup (kulit yang menutupi kepala zakar) mereka. Hal ini tidak hanya mengembangkan komplikasi dari kebersihan yang buruk, tapi juga sangat tidak menyenangkan untuk pasangan seksual mereka," ujar French seperti yang dijelaskan di dalam laman laman perkhidmatan Kesihatan Nasional Inggeris (www.nhs.uk).

Membersihkan organ intim lelaki sebenarnya cukup mudah. Salah satu cara yang paling mudah adalah membasuh bahagian zakar dengan air hangat setiap hari ketika mandi. Jika anda masih mempunyai kulup (lelaki yang belum sunat), tarik kulit yang menutup kepala senis dengan lembut dan cuci bawahnya.

Jika anda tidak mencuci bahagian dalam kulup dengan betul, anda mungkin akan mula melihat ada kotoran terkumpul yang disebut smegma. Smegma adalah pelincir alami yang membuat lembab zakar. Ini ditemui pada kepala zakar dan di bawah kulup.

Smegma yang terkumpul di dalam kulup dapat menjadi tempat berkembang biak bakteria. Hal ini boleh menyebabkan kemerahan dan pembengkakan pada kepala zakar anda, yang disebut balanitis.

Yang perlu diperhatikan

Jangan cuba untuk menarik kulup bayi atau kanak-kanak laki-laki yang masih kecil kerana hal ini dapat menimbukan rasa sakit dan menyebabkan luka. Kulup mereka mungkin masih melekat pada kepala zakar dan, oleh kerana itu sukar untuk menarik sepenuhnya. Pada tahap perkembangan mereka, anda tidak perlu untuk membersihkan bahagian dalam kulup.

Satu hal lain yang perlu diperhatikan adalah jangan terlalu banyak mencuci zakar dengan sabun dan gel kerana boleh menyebabkan iritasi dan rasa sakit. Jika anda ingin menggunakan sabun, pilihlah sabun ringan atau tidak beraroma untuk mengurangkan risiko iritasi kulit. Elakkan pula penggunaan bedak dan deodoran pada zakar anda.

Pada lelaki yang sudah disunat, rutin membersihkan zakar harus tetap perlu dilakukan. Mereka yang sudah sunat dan tak mempunyai kulup, kepala zakar tidak lagi terlindung dari debu, keringat dan segala macam iritasi. Oleh sebab itu, pembersihan dengan cara mencuci harus rutin.

Testis dan bahagian kemaluan

Jangan lupa juga untuk membersihkan bahagian pangkal zakar dan bahagian testis. Pada bahagian tersebut, peluh dan rambut kemaluan dapat menyatu sehingga menimbulkan bau tak sedap yang sangat kuat, seperti halnya bau busuk pada ketiak.

Daerah ini perlu dibersihkan sekerap mungkin untuk menghentikan akumulasi keringat, terutama kerana bahagian tersebut hampir selalu tertutup oleh pakaian. Pastikan juga kawasan antara pangkal testis dan anus selalu bersih dan bebas dari bau.

No comments :

Post a Comment