Wednesday 16 July 2014

Bukan Larangan Melakukan Seks Ketika Hamil

Bercinta tidak satu keperluan biologi semata tetapi juga mampi meningkatkan keintiman dan rasa percaya terhadap pasangan. Tetapi bagaimana jika isteri sedang hamil? Apakah seks tetap boleh dilakukan atau harus menunggu hingga isteri melahirkan?


Seks semasa hamil sebenarnya bukan menjadi larangan, tetapi perlu diperhatikan beberapa hal agar dapat melakukan seks yang selamat baik bagi isteri mahupun untuk janin. Beberapa syarat seks semasa hamil yang disampaikan oleh pakar kebidanan diantaranya:

Kandungan Sihat

Untuk melakukan seks semasa hamil, perlu dipastikan sebelumnya, apakah kandungan sihat atau sedang mengalami gangguan tertentu. Gangguan yang boleh menyerang kandungan diantaranya mulut rahim terbuka, ketuban pecah dan jangkitan

Ibu Tidak Pernah Keguguran

Riwayat tentang ibu keguguran sebelumnya juga perlu diperhatikan, kerana dengan riwayat ibu pernah keguguran akan membahayakan jika melakukan seks semasa hamil. Sebaiknya dihindari selama masa kehamilan untuk melakukan hubungan seks.

Bukan Mengandung Kembar

Perempuan yang sedang mengalami kehamilan kembar iaitu kehamilan yang lebih dari kembar dua disyorkan untuk tidak melakukan hubungan seks semasa mengandung

Posisi

Posisi seks juga perlu diperhatikan ketika ingin berhubungan seks ketika isteri sedang hamil. Sebaiknya dielakkan kedudukan dimana suami menindih isteri, kerana perubahan fizikal isteri yang tentunya tidak sama dengan sebelum hamil

Elakkan Seks Oral

Bagi yang terbiasa melakukan seks oral ketika sebelum berkahwin, sebaiknya dielakkan ketika melakukan seks pada masa kehamilan. Kerana semasa hamil, pembuluh darah perempuan terbuka kerana pengaruh hormon estrogen. Saluran darah yang terbuka terdedah mengalami jangkitan bakteria.

Orgasme

Orgasme merupakan perkara yang ditunggu-tunggu oleh setiap pasangan semasa berhubungan seks. Orgasme sangat selamat pada hubungan seks semasa hamil, hanya saja orgasme boleh mencetuskan penguncupan rahim selepas itu. Oleh kerana itu, jika berlaku penguncupan yang berlebihan pada rahim setelah berhubungan seks sebaiknya segera berjumpa.

Seks semasa hamil akan menjadi selamat dilakukan jika sebelumnya pasangan memperhatikan hal-hal yang boleh dan tidak boleh dilakukan selama berkaitan seks. Seperti yang diketahui, keadaan isteri yang sedang hamil tidak sama dengan sebelum hamil. Yang terpenting adalah bagaimana pasangan boleh mengawal aktiviti seks agar tetap mendapatkan kepuasan sekaligus tetap selamat untuk isteri dan janin yang sedang dikandung.

Seks semasa hamil bukan menjadi larangan, yang terpenting adalah keadaan kandungan yang sihat. kerana pada dasarnya seks semasa hamil juga diperlukan untuk membuat rasa rileks untuk perempuan dan menunjukkan rasa perhatian dan sayang suami kepada isteri.

No comments :

Post a Comment