Sunday 4 May 2014

Sekilas tentang Pangkalan Tentera Amerika Syarikat di serata dunia


Secara kasarnya ada 1,000 pangkalan tentera Amerika Syarikat di seluruh dunia. Ini termasuk hampir 200 pangkalan di Jerman (mungkin bilangan ini termasuk yang telah ditutup), kira-kira 100 di Korea Selatan dan juga di Jepun, dan kira-kira lima dozen di Itali.

Malah, baru dalam minggu ini, Amerika Syarikat mengumumkan bahawa ia telah mencapai satu perjanjian 10 tahun dengan Filipina untuk mempunyai kehadiran meningkat tentera di negara ini sebagai sebahagian daripada 'pivot ke Pasifik' strategik Amerika Syarikat.  [1] Ini menjadikan Filipina sebagai pangkalan tentera Amerika Syarikat yang terbesar di dunia.


Tetapi kerana Amerika menumpukan perhatiannya kepada area kepentingan strategik - contohnya, Pasifik dan Afrika Utara - Pentagon telah cuba untuk menutup beberapa pangkalan domestik dan pemasangan antarabangsa dalam usaha untuk mengurangkan bajet. Kongres telah menolak usaha untuk menutup pangkalan domestik baru-baru ini.

Walau bagaimanapun, Setiausaha Pertahanan Chuck Hagel telah berkata infrastruktur AS di Eropah telah dikurangkan sebanyak 30 peratus sejak tahun 2000, dan penutupan pangkalan di sana tidak memerlukan kebenaran Defense Base Closure and Realignment Commission, sepertimana pangkalan Amerika Syarikat lakukan. [1]


Pangkalan tentera terbesar di dunia

Menurut army-technology.com, pangkalan-pangkalan tentera terbesar di dunia semuanya adalah milik Amerika Syarikat. Jika tidak dikira Filipina (seperti yang disebut di atas), maka di bawah ini adalah 5 pengkalan terbesar di dunia dari segi populasi.


1 - Fort Bragg (populasi: 238,646, kawasan: 163,000 ekar)

Fort Bragg adalah pangkalan Tentera Darat Amerika Syarikat terbesar dari segi populasi. Terletak di barat Fayetteville di North Carolina, pangkalan ini adalah rumah kepada 82 Airborne.

Fort Bragg mempunyai seramai 52,280 tentera aktif bertugas, 12,624 komponen rizab dan pelajar duti sementara, 8,757 kakitangan awam, 3,516 kontraktor dan 62,962 ahli keluarga tugas aktif. Ia juga rumah kepada 98,507 pesara tentera dan ahli keluarga.

Taktik yang dibuktikan dalam Perang Dunia II telah dibangunkan di Pope Field of Fort Bragg. Dikenali sebagai "Home of the Airborne and Special Operation Force", Fort Bragg juga menempatkan XVIII Airborne Corps dan 82nd Airborne Division, US Army Special Operations Command dan US Army Parachute Team (the Golden Knights).

Beberapa unit-unit lain, seperti Corps Support Command, 525th Battlefield Surveillance Brigade, 16th Military Police Brigade, 20th Engineer Brigade, 108th ADA Brigade, 44th Medical Command dan 18th Fires Brigade juga ditempatkan di Fort Bragg.


2 - Fort Campbell (populasi: 234,914, kawasan: 105,000 ekar)

Fort Campbell terletak di antara Hopkinsville dan Clarksville, di garisan negeri Kentucky-Tennessee. Pangkalan tentera ini telah ditubuhkan pada tahun 1942 dan pertama kali diaktifkan semasa Perang Dunia II. Fort Campbell menempatkan penduduk ahli tugas aktif kelima terbesar dalam tentera dan yang terbesar ketujuh di Jabatan Pertahanan.

Pangkalan ini adalah rumah kepada Screaming Eagles of the 101st Airborne Division Air Assault, satu-satunya Bahagian Serangan Udara Tentera Darat Amerika Syarikat.

Enam penghuni unit utama di Fort Campbell termasuk 5th Special Forces Group (Airborne), 160th Special Operations Aviation Regiment (Airborne), US Army Medical Activity, TN Valley District Corps of Engineer, Veterinary Command dan US Army Dental Activity.

Jumlah penduduk pangkalan ini termasuk 30,438 tentera, 53,116 ahli keluarga dan 151,360 orang termasuk kakitangan tentera bersara, ahli keluarga pesara dan komponen rizab.


3 - Fort Hood (penduduk: 217,003, kawasan: 214,968 ekar)

Terletak 60 batu ke utara Austin dan 50 batu selatan Waco, Fort Hood terbentang merentasi 214,968 ekar tanah di Bell dan Coryell Counties. Fort Hood adalah pos perisai tugas aktif terbesar di Amerika Syarikat, dan merupakan satu-satunya pos di Amerika Syarikat yang boleh menyokong dua bahagian perisai penuh.

Penduduk pangkalan ini 217,003 orang termasuk 4,733 pegawai aktif bertugas, 39,262 ahli tugas aktif yang didaftarkan, 74,294 ahli keluarga, 89,805 pesara, bekas pesakit dan ahli keluarga, serta 8,909 orang awam / NAF / pekerja lain.

Fort Hood telah ditubuhkan untuk menyimpan kereta kebal pemusnah dan senjata anti-kereta kebal mudah alih semasa Perang Dunia II. Pangkalan ini kini bertindak sebagai stesen mobilisasi bagi unit Tentera Rizab dan Pengawal Kebangsaan dan sebagai platform unjuran kuasa strategik.

Instalasi ini memberi servis pelbagai organisasi penyewa dan memastikan kualiti tertinggi sokongan hidup masyarakat yang pelbagai lebih daripada 200,000 tentera, ahli keluarga dan pesara.


4 - Pangkalan Bersama Lewis - McChord (JBLM) (populasi: 209,486, kawasan: 414,000 ekar)

Fort Lewis (Pangkalan Bersama Lewis - McChord) terletak di Barat Laut Pasifik di Puget Sound, di wilayah Washington. Ia mula beroperasi sebagai Pangkalan Bersama pada Januari 2010 hasil daripada penyatuan pangkalan Fort Lewis dan Tentera Udara McChord.

Penduduk pangkalan ini 209,486 orang termasuk 27,000 tentera, 52,486 ahli keluarga, 10,000 orang awam dan 120,000 pesara. Pangkalan ini berfungsi sebagai latihan dan mobilisasi pusat bagi semua perkhidmatan tentera. 

Lokasi strategik JBLM membolehkan unit-unit tentera udara untuk menjalankan pertempuran dan pengangkutan udara kemanusiaan ke mana-mana lokasi di dunia dengan C-17A Globemaster III, pesawat pengangkutan kargo yang paling maju dalam pasukan itu.


5 - Fort Benning (penduduk: 107,627, kawasan: 182,000 ekar)

Fort Benning menduduki kawasan dikenali sebagai "Tri-Komuniti", di Columbus; Fort Benning, Georgia; dan Phenix City, Alabama. Pangkalan ini telah ditubuhkan pada tahun 1918. Ia terbentang merentasi kawasan seluas 182,000 ekar. Dikenali sebagai Manuver Pusat Kecemerlangan, Fort Benning adalah rumah kor Armor dan Infantri.

Jumlah penduduk di Fort Benning seramai 107,627 orang termasuk 27,436 ahli aktif bertugas, 6,639 komponen rizab, 13,248 kakitangan bersara, 30,478 pesara luar-pos, 21,414 orang tanggungan dan pekerja DOD / AAFES / lain 5,162.

Fort Benning mulanya menyediakan latihan asas untuk unit Perang Dunia I. Pangkalan ini adalah rumah kepada kira-kira 4,000 pegawai dan 95,000 orang yang didaftarkan semasa Perang Dunia II. [2]


Pangkalan tentera udara paling rahsia (top secret) iaitu Area 51

Area 51 merupakan pangkalan tentera udara AS yang paling popular di dunia, tetapi juga yang paling misteri dan tidak diketahui apa yang ada dan dilakukan di situ. Pelbagai teori muncul berkenaan Area 51 termasuklah tentang UFO.

Ia terletak di sebuah padang pasir di wilayah Nevada, Amerika Syarikat, lebih kurang 100 batu dari Las Vegas. Ia juga dikenali dengan nama-nama lain seperti Dreamland, Paradise Ranch dan Groom Lake. [3]

BILLION DOLLAR SECRETS with Nick Cook


HAARP Research Station

HAARP, atau High-Frequency Active Auroral Research Program (Program Penyelidikan Auroral Aktif Frekuensi Tinggi, adalah projek bersama yang melibatkan Tentera Udara AS, Tentera Darat Amerika Syarikat dan University of Alaska. Penyelidik di fasiliti itu menggunakan Penghantar frekuensi tinggi berkuasa dan susunan 180 antena untuk mengganggu sementara ionosfera dengan harapan menghasilkan potensi komunikasi dan manfaat pengawasan.




Pangkalan tentera di pulau-pulau kecil

1 - Bucholz Army Airfield

Bucholz Army Airfield adalah lapangan terbang Tentera Amerika Syarikat terletak di Pulau Kwajalein, Kwajalein Atoll, Kepulauan Marshall (antara kepulauan Hawaii dan Australia). Kedudukannya adalah sesuai untuk mengisi minyak semasa penerbangan trans-Pasifik, dan lapangan terbang tersedia kepada orang awam melalui Kepulauan Marshall Air dan United Airlines.

Oleh kerana keseluruhan Pulau Kwajalein adalah pangkalan tentera, penumpang bukan tentera dalam penerbangan komersial diangkut ke dan dari pulau jiran iaitu Ebeye, pusat penduduk awam bagi Kwajalein Atoll.

Bucholz Army Airfield pada mulanya dibina oleh Jepun pada tahun 1943 sebagai sebahagian daripada pangkalan tentera laut yang besar. Ia berada di bawah serangan udara berat pada akhir 1943 untuk meneutralkan pulau itu. Atoll diserang oleh tentera Amerika pada 31 Januari 1944.

Menggunakan pelajaran-pelajaran yang dipelajari dari Pertempuran Tarawa, Amerika Syarikat melancarkan serangan berjaya berkembar di pulau-pulau utama Kwajalein di selatan dan Roi-Namur di utara.  [4]




2 - Diego Garcia


Diego Garcia adalah jejak berbentuk pulau karang tropika, yang terletak di selatan khatulistiwa di Lautan Hindi tengah. Ia adalah sebahagian daripada Wilayah Lautan British India (British Indian Ocean Territory @ BIOT).

Tentera Laut Amerika Syarikat mengendalikan Naval Support Facility (NSF) Diego Garcia, pangkalan sokongan besar kapal tentera laut dan kapal selam, pangkalan tentera udara, kemudahan ruang-pengesanan komunikasi dan, tempat berlabuh untuk pra-kedudukan bekalan tentera untuk operasi serantau di atas kapal-kapal Military Sealift Command di lagun.  [5]

Terletak pada koordinat 7°18′48″ LS dan 72°24′40″ BT, pulau ini dinamakan sempena dengan penemunya, iaitu pelaut berasal Sepanyol iaitu Diego García de Moguer. Dia menemui kepulauan yang tak berpenghuni ini pada tahun 1500an.

Penduduk mulai hadir sejak tahun 1793, iaitu para pekerja ladang kelapa yang didatangkan dari Afrika hingga China.

Mulai tahun 1814, pulau ini menjadi milik British, tepatnya ketika perang Napoleon yang dikendalikan melalui Mauritius. Kemudian pada tahun 1965, British mengendalikan sepenuhnya Diego Garcia dan kepulauan di sekitarnya dari London dan wilayah itu diberi nama British Indian Ocean Territory (BIOT).



Stealth Bomber di Diego Garcia

Diego Garcia



3 - Paya Lebar Air Base

Pangkalan Udara Paya Lebar adalah pangkalan udara tentera Angkatan Udara Republik Singapura (Republic of Singapore Air Force @ RSAF) yang terletak di Paya Lebar, di bahagian tengah-timur Singapura. Airbase ini menggunakan moto 'Kekuatan Melalui Kesediaan'.

Asalnya dibina pada tahun 1954 sebagai Lapangan Terbang Antarabangsa Singapura untuk menggantikan Lapangan Terbang Kallang, kawalan lapangan terbang itu telah berpindah kepada RSAF pada tahun 1980 apabila ia telah dinamakan semula Pangkalan Udara Paya Lebar, berikutan penempatan semula lapangan terbang orang awam ke Changi. [6]

Sumber gambar dari blog.omy.sg

RSAF Paya Lebar Airbase Silver Jubilee 06 Presentation


4 - Saint Helena, Guam, Hawaii dan lain-lain lagi .......



Pangkalan tentera AS lain di luar Amerika Syarikat

- United States Army

Di Bulgaria (4 pangkalan), Jerman (42), Israel (The Dimona Radar Facility), Itali (113), Jepun (84), Kosovo, Kuwait (4) dan Korea Selatan (45).*

- United States Marine Corps

Afghanistan (9), Australia (1), Jerman (1), Jepun.*

- United States Navy

Bahrain (Naval Support Activity Bahrain), Brazil (São Paulo, Naval Support Detachment), Cuba (Guantanamo Bay Naval Base), Djibouti (Camp Lemonnier), Greece (Naval Support Activity Souda Bay, Souda Bay, Crete), Guam (Naval Base Guam), Israel (The Port of Haifa), Itali (4), Jepun (4), Kuwait (Kuwait Naval Base), Korea Selatan (Commander Fleet Activities Chinhae), Sepanyol (Rota Naval Station), UAE (Fujairah Naval Base, Port of Jebel Ali).*

- United States Air Force

Afghanistan (7), Arab Saudi (Eskan Village), Bahrain (Bahrain International Airport, Sheikh Isa Air Base), Bulgaria (4), Jerman (5), Greenland (Thule Air Base), Guam (Andersen Air Force Base), Itali (3), Jepun (3),  Korea Selatan (Kunsan Air Base, Osan Air Base), Kuwait (Ahmed Al Jaber Air Base, Ali Al Salem Air Base), Kyrgyzstan (Manas Air Base), Netherlands (Joint Force Command Brunssum), Oman (Masirah Air Base, Thumrait Air Base), Pakistan (3), Portugal (Lajes Field, Azores), Qatar (Al Udeid Air Base), Singapura (Paya Lebar Air Base), Sepanyol (Morón Air Base, Andalucia), Turki (Incirlik Air Base), UAE (Incirlik Air Base), UK (5).*

Sila lihat senarai penuh List of United States military bases


Begitulah sekilas tentang pangkalan tentera Amerika Syarikat di seluruh dunia. Belum lagi disebut tentang pangkalan tentera BAWAH TANAH yang masih banyak menjadi rahsia, dan di kawasan kutub selatan iaitu Antartika. Di merata ceruk mereka membuat pangkalan dan itu bukannya saja suka-suka atau sekadar melancong, tetapi ada perancangan yang rapi dan licik untuk menguasai dunia dan mewujudkan 'New World Order'. 

Mereka juga membuat Latihan Ketenteraan di pelbagai negara dengan keadaan muka bumi dan suasana yang berlainan. Dari situ tentera-tentera mereka mendapat pengalaman dan kemahiran jika suatu masa nanti terpaksa meredah tempat-tempat tersebut.

Jika ada negara yang mencari pasal dengan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya, serangan boleh datang dari segala arah dan penjuru, hasil dari melatanya pangkalan-pangkalan tentera mereka. Wallahu a'lam ..

Kalau menurut gambarajah di atas, Malaysia adalah dalam cadangan untuk dibina tapak atau pangkalan ketenteraan AS


Rujukan:

1 - Huffington Post , 29 April 2014
2 - army-technology.com , 4 September 2013
3 - Beyond Area 51, Unsolved History , Discovery Channel.
4 - Wikipedia
5 - Wikipedia
6 - Wikipedia

* Jumlah adalah lebih kurang dan mungkin akan berubah dari semasa ke semasa .......

No comments :

Post a Comment