Friday 14 February 2014

Sekali pandang lain macam


Sejarah penciptaan kamera bermula jauh lebih lama sebelum masyarakat barat menemukannya, prinsip-prinsip dasar pembuatan kamera telah dicetuskan seorang sarjana Muslim sekitar 1000 tahun lalu. 

Peletak prinsip kerja kamera itu adalah seorang saintis legenda Muslim bernama Ibnu al-Haitham. Pada akhir abad ke-10 M, al-Haitham berjaya menemui sebuah kamera obscura. Itulah salah satu karya al-Haitham yang paling monumental.Penemuan itu dilakukan al-Haithan bersama Kamaluddin al-Farisi. Kedua-duanya berjaya meneliti dan merakam fenomena kamera obscura.

Kemudian dengan penciptaan kamera berfilem dan kini kamera digital, aktiviti bergambar menjadi semakin mudah dan "selfie" diiktiraf menjadi perkataan terbaru dalam kamus bahasa Inggeris, yang merujuk kepada aktiviti mengambil gambar diri sendiri secara berseorangan. Ber "selfie" jadi lebih mudah apabila telefon tangan atau mobile phone juga telah mempunyai fungsi kamera.

Namun sesekali apabila kita melihat semula koleksi gambar yang ada, ada antaranya mengelirukan pandangan jika tidak diteliti dengan berhati-hati. Contohnya seperti di bawah ini :


Badan siapa punya? kaki siapa punya?



Alamak, sekali pandang ingatkan "keris tumpul"



Pergh... ingatkan "blowjob" tadi....



Anak alien ke apa ni...?





*Nota :
-Kemudahan kamera digital wajib digunakan untuk kebaikkan bersama bukan untuk membuat fitnah.
-Dengan kecanggihan teknologi perisian komputer, gambar boleh dimanipulasikan sama ada ke arah positif atau negatif.

No comments :

Post a Comment