Thursday 22 December 2011

'Kawalan minda' mungkin berlaku dalam tempoh lima tahun, kata IBM



Sebagai sebahagian daripada ramalan '5 dalam 5' IBM, syarikat itu berkata bahawa "bacaan minda" (lebih seperti kawalan minda) tidak lagi akan menjadi impian sains fiksyen dan dalam tempoh lima tahun, kita semua akan mengawal komputer dan telefon pintar dengan hanya menggoyangkan otak kita.

Walaupun Apple memberi tumpuan kepada teknologi pertuturan dengan Siri, IBM percaya revolusi seterusnya akan melibatkan otak kita. Untuk menangani dan membuat kawalan minda menjadi realiti, kita semua akan perlu untuk memakai sesuatu seperti EPOC neuroheadset oleh Emotiv, yang dilengkapi dengan sensor yang membaca isyarat elektrik otak.

Menurut IBM Research News, "Idea ini adalah untuk menggunakan sinaps elektrik yang juga melakukan aktiviti harian seperti meletakkan panggilan telefon, menghidupkan lampu atau walaupun dalam ruang penjagaan kesihatan untuk pemulihan."

[IBM Research News , Dvice]




Ini adalah ramalan kawalan minda oleh IBM terhadap komputer. Tetapi kawalan minda sebenar yang mempengaruhi manusia sudah lama berlaku dengan menyajikan pelbagai hiburan dan rancangan di televisyen dan media-media massa lain.

Dan 'kawalan minda' / 'mind control' juga dijadikan sebagai senjata dalam memerangi pihak yang menjadi musuh kerajaan Amerika Syarikat dan sekutu-sekutunya. Kalau anda pernah bermain PC games Red Alert - Command and Conquer, maka anda tentu ingat pada Yuri yang menggunakan 'kawalan minda' untuk berperang. Senjata-senjata dalam permainan komputer itu seperti weather storm, tesla, laser dan sebagainya, sudah menjadi realiti pada hari ini .......

No comments :

Post a Comment