Tuesday 20 September 2011

CIA betul-betul mahu bikin filem Blockbuster Hollywood seterusnya

Kerajaan Amerika Syarikat, terutamanya Kementerian Pertahanan dan setiap cawangan ketenteraan memang sudah lama terlibat dengan filem-filem di Hollywood. Sebelum kita pergi lebih jauh, sudahkah anda membaca tajuk Bagaimana pengaruh Illuminati meresap ke dalam filem-filem Hollywood?


Gizmodo melaporkan pada 17 September berkenaan dengan idea-idea CIA dalam membantu menerbitkan filem-filem Hollywood terutamanya filem-filem berkenaan perisikan dan tembak-menembak.


Hollywood telah bekerja dengan organisasi kerajaan untuk membuat filem yang lebih boleh dipercayai sudah bertahun-tahun lamanya, (misalnya Jerry Bruckheimer dan Paramount Pictures bekerja rapat dengan Pentagon dalam penggambaran tahun 1986 filem blockbuster 'Top Gun'). Tetapi fenomena ini adalah di bawah penelitian barunya.

Tidak ketinggalan dengan perancangan pembikinan filem pembunuhan Osama bin Ladenoleh pasukan U.S. Navy Seals Special Forces, yang akan diterbitkan oleh Sony Pictures. Filem yang mungkin diberi nama Killing bin Laden itu dijangka akan ditayangkan untuk umum pada 12 Oktober 2012.

Jabatan Pertahanan baru-baru ini bekerjasama dengan 20th Century Fox untuk membuat iklan X-Men/U.S. Army atau dengan pengarah yang diminati ramai Michael Bay untuk membuat ketiga-tiga filem Transformers.


Pentagon membantu dalam menulis semula skrip filem Transformers. Micheal Bay mendapat akses kepada helikopter, kapal perang dan untuk hanya $25,000 dolar sejam, bayaran untuk jet pejuang stealth F-22 .

Berikut adalah info dari laman web CIA sendiri berkenaan dengan idea-idea dan hubungannya dengan Industri Hiburan.
Sebagai sebuah organisasi yang memainkan peranan penting dalam pertahanan Amerika, CIA adalah subjek yang kerap dengan buku, wayang gambar, dokumentari, dan lain-lain usaha kreatif. Selama bertahun-tahun, artis-artis dari seluruh industri hiburan - pelakon, penulis, pengarah, pengeluar, penulis skrip, dan lain-lain - telah berhubung dengan CIA untuk mendapatkan pemahaman yang lebih baik misi perisikan kami. Matlamat kami adalah gambaran yang tepat lelaki dan wanita CIA, dan kemahiran, inovasi, berani, dan komitmen kepada perkhidmatan awam yang menentukan mereka.
Jika anda adalah sebahagian daripada industri hiburan, dan bekerja di projek yang berkaitan dengan CIA, Agensi mungkin dapat membantu anda. Kita berada dalam kedudukan untuk memberikan kesahihan yang lebih besar kepada skrip, cerita, dan produk-produk lain dalam pembangunan. Yang boleh bermakna menjawab soalan-soalan, membongkar mitos, atau mengatur lawatan ke CIA untuk berjumpa dengan orang-orang yang tahu tentang perisikan - masa lalu, sekarang, dan masa depan. Dalam beberapa kes, kami membenarkan penggambaran di atas kompaun ibu pejabat kami. (Sila lawati Tour Ibu Pejabat Maya kami.) Kami juga boleh menyediakan rakaman stok lokasi di dalam dan di sekeliling bangunan utama kami.
Perisikan adalah mencabar, menarik, dan penting. Untuk menyampaikan realiti itu dengan lebih baik, CIA bersedia untuk dialog yang membina dengan pelbagai bakat kreatif.  [CIA]

Dengan makin semaraknya kerjasama dari CIA dan juga Kementerian Pertahanan AS dalam industri filem, maka akan lebih besarlah peluang mereka mempengaruhi minda-minda manusia yang tidak tahu menahu pasal hal ini. AS akan semakin dipandang menjadi hero dunia, sepertimana sejak dari zaman koboi dulu lagi mereka membuat filem kononnya koboi adalah hero, dan Red Indian adalah puak-puak jahat. Sedangkan realitinya, puak-puak Red Indian itu mempertahankan tanahair mereka dari di jajah, dan golongan koboi inilah bangsa penjajah dari British yang telah menjajah Amerika Syarikat suatu masa dulu. Wallahu a'lam .......


Sumber rujukan:

1 - wired.com
2 - gizmodo.com
3 - cia.gov

No comments :

Post a Comment